MÅNEDENS INDIE: Minecraft viste seg å være en gigantisk suksess. Spillet som lar deg bygge hva du vil, hvordan du vil og la andre ta en del i det. «Ace of Spades» prøver på noe av det samme, bare at her må du holde deg i livet samtidig som du febrilsk prøver å bygge noe. Vi snakker rett og slett om et spill som ser ut som «Minecraft», men egentlig ligner mest på FPS-spill som «Team Fortress 2».
«Ace of Spades» er altså et online skytespill utviklet av Jagex (husker du Runescape?). Spillet fremstår som veldig enkelt og består utelukkende av klosser. Disse kan knuses og det kan bygges nye. Men det er ikke kreativiteten som er i hovedfokus her. Spillerne blir delt opp i to lag og skal i ulike moduser ta rotta på hverandre. Videre er det lite originalt – man har fire forskjellige klasser og en haug av de klassiske spillmodusene.
LES OGSÅ: Intervju med utviklerne av Ace of Spades
Noe ubalanse imellom klassene
Spillet tilbyr fire ulike klasser. Jeg begynte med snikskytterklassen, en rolle som alltid har appelert til meg i tidligere skytespill. Også her er det ganske morsomt, uten at det hele fungerer helt optimalt. Man har for eksempel kun to skudd i geværet om gangen, noe som så vidt holder til å drepe noen. Det er også mer eller mindre umulig å drepe en av de andre klassene, en såkalt «Rocketeer». Som navnet tilsier er dette en eksplosiv klasse som også har tilgang til jetpack. Og med denne jetpacken kan de komme seg raskt av gårde og har en stor fordel som de andre klassene ikke kan måle seg oppmot.
De to resterende klassene er da en «Commando», som tilsynelatende ikke har noen spesielle egenskaper. Dette var den kjedeligste klassen, som kommer langt bak de andre i køen. Miner-klassen kan hurtig bygge seg igjennom landskap og dukke opp under fienden for å sprenge de vekk med dynamitt. Å bli drept av en miner føles ganske tilfeldig, da de uten forvarsel jevner deg med jorden, og etterlater deg nærmest uvitende om hva som har skjedd.
Zombie-feber
Modusene spillet tilbyr er i stor grad kjent for de fleste FPS-spillere. Vi snakker «Capture the flag», «Team Deathmatch» og ødeleggelse av fiendens base. De fleste fungerer stort sett greit, men de færreste klarte å engasjere meg veldig. Det ble for lite oversikt og vanskelig å samarbeide, slik at de fleste løp rundt og bombet hverandre uavhengig av modus. «Deathmatch», vanligvis en favoritt, fungerer ikke like bra i «Ace of Spades», blant annet på grunn av dårlige spawn-punkter.
Zombier går – tydeligvis – aldri av moten. De har også funnet veien til «Ace of Spades». Her snakker vi en typisk katt og mus-lek. Det ene laget består av zombier som skal fange soldatene. Kanskje den morsomte modusen, men den merker også sine problemer med «Rocketeer»-klassen som alt for enkelt kan fly unna zombiene. Som zombie får man opp markører på kartet som viser hvor nærmeste offer befinner seg, slik at man kan for eksempel kan skape seg et overaskelsesmoment ved å bygge seg opp under han.
User rating: 0
Score rating: 0
Average rating: 0
Score:
Lansering:
Utvikler:
Utgiver: