Denne anmeldelsen kommer lovlig sent, noe som skyldes ubeleilig trøbbel med Playstation 4-konsollen rundt tidspunktet spillet skulle anmeldes. Når problemene da var løst igjen, måtte andre mer aktuelle spill prioriteres. Men ordtaket «bedre sent enn aldri» gjelder vel enda?
Dersom du allerede har fått med deg den norske poengsummen for Middle-Earth: Shadow of Mordor og har lest andre anmeldelser av spillet, så kan jeg først som sist bekrefte at dette spillet er «så bra som alle skal ha det til». Det er et herlig actioneventyr i en stor og åpen verden der man selv kan boltre seg i lekre omgivelser med innholdsrike kamper.
Men et spill basert på Ringenes Herre-universet er nødvendigvis ikke noen suksessoppskrift, noe man har sett gjennom utallige titler tidligere. Denne gangen følger man dog en historie som ikke byr på møter med de kjente og kjære karakterene fra dette universet, foruten om Gollum. Her får man med andre ord oppleve Mordor og Sauron fra et helt nytt ståsted.
Det dreier seg som regel om å slakte orker i Middle-Earth: Shadow of Mordor, og man har mange måter å gjøre det på. Spillet er tydelig inspirert av Batman-spillene når det kommer til slåssingen, der man i hektiske omgivelser må kombinere mange forskjellige angrepsknep for å få has på en hær av orker som ofte kan bestå av flere titalls enheter. Etter hvert lukker man gjennom et ferdighetssystem opp nye angrep og ferdigheter, som gjør det enklere å slakte orkene. Samtidig møter man stadig mer avanserte fiender som er vanskeligere å bekjempe.
Friheten i spillet føles meget bra, og kan på mange måter sammenlignes med Assassin’s Creed-spillene. Det er mye klatring, sniking og snikmording her. I enkelte av oppdragene er du nødt til å snike deg bak fiendene for å fullføre, mens andre igjen gir deg en omgang med bueskyting. Generelt så er det varierte oppdrag, og man følger en historielinje med oppdrag samtidig som man kan utføre en rekke sideoppdrag og finne gjenstander for å samle inn poeng til å lære nye talenter og ferdigheter.
Det er heller ikke til å legge skjul på at spillet ser svært bra ut, samtidig som både kampsystem og bevegelse fungerer utmerket. Det er mange måter å drepe en fiende på, og det føles stadig variert når man tar seg til nye områder. Man må plutselig trå varsomt når man befinner seg i en festning slik at alarmen ikke går, og man kan bruke omgivelsene for å senke en gruppe orker på kort tid – i form av å skyte ned et vepsebol eller sprenge bål og kruttladninger.
User rating: 0
Score rating: 0
Average rating: 0
Score:
Lansering:
Utvikler:
Utgiver: