Ubisoft kaster seg på bølgen av gratis «mikrotransaksjonsspill», eller F2P (Free-To-Play), med Ghost Recon: Online (GRO). For de som ikke vet hva dette betyr, innebærer dette at spillet er gratis å laste ned, samt gratis å spille, men at du også kan kjøpe ekstra utstyr i spillet for ekte penger hvis du selv ønsker det. Etterhvert som du spiller så tjener du også inn poeng som du kan bruke til å kjøpe de samme tingene som du kan kjøpe for ekte penger, men det tar også lenger tid. Det kommer helt fritt an på tålmodigheten din og hvor god råd du føler du har.
GRO er et tredjepersons, taktisk skytespill som har satt en del fokus på bruk av dekning og spesialegenskaper hver enkelt type soldat kan ha. Du kan klistre deg selv inntil en vegg ved et hjørne og holde deg i skjul. Du kan så lene deg utfor kanten og skyte mot potensielle fiender. Dekningssystemet fungerer egentlig meget godt. Du kan velge hvor mye du skal stikke frem fra hjørnet ved at figuren din kun titter frem så mye han må for å tillate at du retter geværet dit du sikter. Dette gjør at du trenger ikke stikke hele kroppen frem for å skyte på noe som du så og si kan se greit selv i dekning. Det gjør det mulig å være litt ekstra taktisk og det føles veldig bra når man vellykket sniker seg rundt et hjørne og tar en fiende uten å ta skade selv.
Det er enkelt å manøvrere effektivt og smidig. Du kan sprinte mot dekning og kaste deg i skjul, du kan titte over en kant eller rundt et hjørne, du kan kaste deg i bakken og skyte fra der du står. Valget er ditt, men vær varsom, du tåler ikke mange kulene før du må begynne på nytt.
Spillet baserer seg på tre enkle klasser. Du har «Assault», «Specialist» og «Recon». Dette er de klassiske typene med henholdsvis automatrifle, maskingevær og snikskytterrifle. I tillegg til å bruke forskjellige typer våpen, har hver av disse klassene muligheten til å bruke ett av to gadgets. Dette gjør at selv om det er tre valgbare klasser i spillet er det potensielt seks forskjellige roller å fylle. Disse gadgetene kan ikke brukes hele tiden, men én godt timet gadget brukt på rett måte kan virkelig snu tidene i en kamp. De blir derfor både et spennende element, i tillegg til å gi en god, selvtilfreds følelse når din innsats gjør at dere rykker mange meter nærmere målet.
For å ha et godt fungerende lag er det viktig med balansert fordeling av klasser og gadgets. Mens du alltids kan bytte gadget mens du er død, tillater ikke spillet deg å bytte klasse før runden er over. Og siden ca 90 prosent av alle som spiller dette har lyst til å være snikskytter er ofte hele laget ditt bestående av snikskyttere. Dette er på ingen måte en taktisk fordel og resulterer ofte i ydmykende overkjøring. Sånt skjer jo, men det føles ganske håpeløst når du enten må bare tåle å bli overkjørt en runde, eller å bare avslutte kampen og prøve å komme inn i en ny.
Etterhvert som du spiller så går du opp i level. Nye levler åpner for nye muligheter i butikken. Du kan kjøpe våpen, utstyr til våpnet, beskyttende drakter til deg selv, bonusutstyr til draktene som øker bestemte attributter osv. Det er nesten imponerende hvor mye som ligger der ute for å bygge opp og tilpasse karakteren din. Noen ganger vil du møte folk som har vært villige til å bruke penger på utstyret sitt, og de vil ofte ha en fordel over de andre fordi de har mer oppgradert utstyr. Så lenge du er taktisk, trenger ikke dette ødelegge heller for enhver styrke kan også alltids ha en ulempe. Trikset er å finne ulempen og utnytte den.
Det visuelle i selve spillet er ikke blandt det mest fantastiske jeg har sett, men til å være et F2P-spill er det slettes ikke ille i det hele tatt. Tvert imot, det blir mer eller mindre imponerende! Kartene du kan spille på er detaljerte og godt bygget opp. Det er både trange flaskehalser som gjør det til et krav å samarbeide med andre lagkamerater for å bryte frontlinjene, samt andre områder der det er mulig å prøve seg på flankende manøvreringer. Det er derfor synd at det kun er fire forskjellige baner å spille på. To av banene handler om å fange og kontrollere bestemte områder der du hele tiden må dytte den andre motstanderen bakover for å fange de. På de to andre banene handler det om å enten forsvare eller fange to punkter før et tredje blir gjort tilgjengelig. Alle rundene er todelte slik at begge lagene får prøvd seg på begge sidene av banen. Forhåpentligvis finner Ubisoft ut at de skal slippe flere baner med tiden.
Du bør også stålsette deg litt på at du vil bruke litt tid på å forstå grensesnittet i menyene fullstendig. Du får en kjapp introduksjon som viser hvordan du finner en kamp du kan bli med i, men ellers enn det er du stort sett overlatt til deg selv.
User rating: 0
Score rating: 0
Average rating: 0
Score:
Lansering:
Utvikler:
Utgiver: