Vi har tatt en kort prat med teamet som står bak skytespillet «Ace of Spades».
Det er Jagex – selskapet bak suksessen Runescape – som er ansvarlig for utviklingen, etter at de kjøpte opp spillet fra en indieutvikler.
I forrige uke anmeldte vi spillet som en del av vårt indiespill-fokus. Selv om spillet ikke nådde til toppkarakter, hadde vår anmelder det delvis morsomt i det Minecraft-inspirerte skytespillet.
Rob Kinder, markedsdirektør for «Ace of Spades» og Arash Amini, sjefsprodusent for spillet har besvart våre spørsmål.
Hvordan oppstod ideen om å skape et FPS-spill i samme stil som «Minecraft»?
«Ace of Spades» var i stor grad et indieprosjekt som oppstod på gutterommet. Vi tok over ideen og utviklet spillet til det du ser i dag. Vi står ikke bak selve ideen, men har bygd spillet på den visjonen som opprinnelig var, forteller Rob.
Det vi har gjort er å utvikle ideen til å bli et produkt som tilsvarer spillernes forventninger fra en profesjonell utvikler, legger Arash til.
Har dere planer om å slippe spillet til konsollene, eller forblir det PC-eksklusivt?
Rob: Med suksessen som slike FPS-spill har hatt på Xbox 360, og ser vi i tillegg på suksessen til Minecraft, så kan det være fristende å slippe spillet til dette formatet. Vi har snakket mye om dette internt, men foreløpig kan vi ikke bekrefte om det kommer til å skje.
Jeg vil så gjerne at så mange som mulig skal få mulighet til å spille Ace of Spades, slik at flere formater er høyst aktuelt, sier sjefsutvikler Arash.
Hvilke planer har dere om nytt innhold fremover?
Rob: Vi ønsker å utvide spillet med nytt innhold relativt ofte. Vår første innholdspakke lanseres nå på torsdag, den 14. februar. Den har vi valgt å kalle «St Valentine’s Day Massacre» og omhandler mafiakonflikten ledet av Al Capone på 1920-tallet i Chicago.
Denne oppdateringen vil etterfølges av mye ukentlig gratisinnhold, som blant annet nye kart. Vi har også en del spennende planer for mars måned, men vi kan dessverre ikke avsløre mer om dette enda. Et langsiktig mål er å gjøre det mulig for spillerne å lage mer egenprodusert innhold, noe vi forhåpentligvis kan avsløre flere detaljer om snart.
Arash: Jeg kommer til å skape nytt innhold som er temabasert. Dette kan føre til en hel del nye gameplay-ideer. Vi kommer også til å lage en ny matchmaker, som gjør det enklere å finne de modusene du er ute etter. Som Rob sier er brukergenerert innhold noe vi vil fokusere mye på fremover.
Vår anmelder likte spesielt zombie-modusen, hvilke moduser foretrekker dere?
Rob: Også jeg er stor fan av zombie-modusen, hvor jeg egentlig foretrekker å være zombie selv. Ganske ofte lar jeg zombiene ta meg med vilje tidlig i kampen slik at jeg kan bytte rolle. Kanskje litt uortodoks, men jeg foretrekker å jakte i stedet for å rømme.
Siden jeg er fan av klassiske multiplayermoduser blir «team deathmatch» en sikker vinner. Nå til dags går det allikevel mest imellom zombier og den klassiske modusen – til tross for at jeg ikke er noe god i noen av de, så er det fortsatt ekstremt morsomt.
Arash: Jeg liker den klassiske modusen, men for å være ærlig – så er jeg også opptatt av litt gærn villmannsskyting. Team Deathmatch er en favoritt, men den største favoritten må nok være «Capture the flag» og den type moduser.
Noen mener at spillet er ubalansert, og at for eksempel «Rocketeer»-klassen har en alt for stor fordel med sin jetpack. Hva tenker dere om dette?
Å balansere spillet riktig er noe vi har jobbet med siden dag én, og jeg tror vi nå nærmer oss perfeksjon når det kommer til balanse mellom klassene. Jetpacken er en stilig feature, men en god sniper vil ikke ha noen problemer med å plukke dem ned fra himmelen.
Jeg har fortsatt til gode å se en Rocketeer stikke av fra en stor zombie-horde ved bruk av jetpacken. Til slutt blir de zombie-fór de og, avslutter Rob.
User rating: 0
Score rating: 0
Average rating: 0
Score:
Lansering:
Utvikler:
Utgiver: