Spillbransjen ser en dreining fra kostbare spill, til gratis spill. Men er det virkelig gratis? Spillenes innside er rene kjøpesentre for ulike produkter som biler, våpen, klær og nytt utseende. «In game» betaling har blitt big business.
Beregninger viser at videospill industrien vil passere tre hundre milliarder dollar innen 2025. Utviklingen av nye spill er som et gigantisk lokomotiv uten bremser. Globalt spiller tre milliarder mennesker videospill
Tilpasser seg
Spillbransjen kan vise til imponerende vekst de seneste årene, og det er spennende å se hvordan inntektskildene forandrer seg. Fra å selge spillene, ser man nå klart en dreining mot å selge varer og tjenester inne i selve spillene.
Gratis onlinespill som Fortnite og Apex Legends har ført an i den nye trenden de siste årene. Man skulle kanskje tro det ikke ligger store penger i disse spillene fordi det både er gratis å registrere seg og gratis å spille, men så viser det seg at det ikke er så gratis likevel. Tvert imot har slike spill vist seg å bli noen av de mest lønnsomme spillene på markedet, der alle mulige virtuelle gjenstander, som nye klær, nytt utseende, eller en ny flott bil, kan kjøpes inne i spillene, – for ekte penger.
I et spill som Fortnite alene, bruker spillerne enorme summer hvert eneste år.
Av Fortnite’s omsetning på 2.4 milliarder dollar stammet en milliard direkte fra in-game inntekter. Konkurrentene følger opp trenden og lanserer sine spill som tilsynelatende gratis spill. Trenden er godt kjent for alle som er opptatt av spill og teknologi, og blir hyppig nevnt på sider som pixelem.fi og andre oppegående nettsteder.
Tredje parts in-game marked
Spill abonnementstjenester som Google Stadia og Apple Arcade sørger for at slik typer gratis spill vokser som om de skulle spist anabole steroider. Tilgangen til titler blir enklere, og spillerne kommer i fremtiden garantert til å bruke mer tid i den virtuelle verden,enten de har det moro med en enkel spilleautomat på slotsbandit.dk, eller beveger deg inn i mer avanserte virtuelle univers der de har sin egen avatar.
Hvordan stiller så spillutviklerne seg til denne utviklingen? Vel, de har ikke mange valg. Enten må de etablere salgbare varer og tjenester i spillene selv, eller så må de betale for at andre dedikerte selskap gjør det for dem. Denne bransjen er ennå ikke veldig utviklet, men det finnes for eksempel selskap som DMarket, som ifølge nettsiden sin tilbyr et verktøysett for å bygge en økonomi i spillet, og et sted å kjøpe, selge, samle eller bytte et bredt utvalg av samle-objekter i spillet. Plattformen deres ble oppgradert i 2019 for å innlemme nye funksjoner som gjør det mer underholdende for spillerne.
For eksempel tillater disse funksjonene brukere å bytte eiendeler uten penger. Kjøpere kan by og tilby sin egen pris for andre brukeres eiendeler og søke etter varer som ennå ikke er lagt ut for salg. De kommende årene vil etter alle solemerker vise en økning av tilbydere som spesialiserer seg på in-gaming tjenester. Dermed vil både kvaliteten på produktene, men også konkurransen øke. Fremveksten av tredjeparts plattformer generelt vil derfor ikke bare hjelpe videospill-industrien å vokse, men vil også forbedre spillopplevelsen for brukerne. Spillere kan ta hobbyen sin til neste nivå og få kontakt med likesinnede individer, ha det gøy, bytte varer i spillet og til og med gjøre spillet til en bedrift.
User rating: 0Score rating: 0Average rating: 0Score:Lansering:Utvikler:Utgiver: